Blog

Z Moskvy až na Florenc

3.2.2022

Legendární „briketa“, jak fanoušci familiárně označují vůz metra 81—71, odjezdila v pražských tunelech více než 40 let. Pojďme se podívat, jaká byla její životní dráha! 

První vůz s označením 81–71 opustil brány Mytiščinského strojírenského závodu u Moskvy roku 1977.  Do služeb Pražského dopravního podniku nastupuje o rok později. Nový typ vozu měl postupně nahradit dosluhující sovětské vozy typu Ečs, které nezvládaly převýšení trati. Nabízel oproti nim úsporu energie i více prostoru. Novinkou bylo také rozlišení krajních vozů soupravy od těch vložených. Cestující si však 81–71 pamatují nejvíce kvůli koženkovým sedačkám, lemujícím délku vozu.

I když šlo o vítanou změnu, začátky 81–71 na našich tratích se neobešly bez komplikací. Ostatně už první dodávka se zpozdila o celý rok. Poprvé nové vozy vyjely na trase C, časem byly k vidění i na zbývajících linkách metra. Poslední kusy pak do Prahy dorazily roku 1990.

Většina kusů si pod povrchem metropole odsloužila několik desítek let. A v dějinách pražského metra zanechala nesmazatelnou stopu.

Ani legendární briketě se však nevyhnul odchod do důchodu. S přibývajícími léty některé vozy čekala modernizace – jiné musely do šrotu. Životní dráha vozu 81–71 se v Česku definitivně uzavírá roku 2009, kdy na pražskou trať vyjel v původní podobě naposledy.

Fanoušci 81–71 ale smutnit nemusí – řadu vozů v pražském metru potkáte i nadále. Ovšem v modernizované verzi 81–71M, za kterou stojí Škoda. A její technici si vozy vzali do parády opravdu pořádně. Proměnou prošla kabina strojvedoucího i trakční vedení vozů. Změny se dotkly rovněž obložení a bezpečnostních prvků vagónů. Kompletní facelift prodělal i interiér vozu, který nyní nabízí pohodlnější sedačky a přehledné informační tabule. Podle Škody teď mohou upravené modely směle konkurovat novým vozům. Tak uvídíme, třeba se s nimi potkáme ještě za 20 let.

 

>> Získal si model 81–71 i vaše srdce? Pořiďte si upomínkový předmět, který vám ho připomene!